Zdalny dostęp – zastosowanie na przykładzie serwisu maszyn

Producenci maszyn i urządzeń stoją dziś przed nie lada wyzwaniem, jakim jest zapewnienie klientom dostępu do usług serwisowych. Te zazwyczaj okazują się potrzebne prędzej czy później, nie tylko w związku z potencjalną awarią, ale też koniecznością przeprowadzenia przeglądu okresowego czy skontrolowania poprawności działania danego urządzenia. W tym kontekście łatwo dostrzec zalety technologii zdalnego dostępu, którą dostarcza m.in. marka Ewon (rozwiązanie chmurowe Talk2M, bramki przemysłowe i routery zdalnego dostępu itp.).

Zdalny dostęp pozwala świadczyć usługi serwisowe na odległość, co jest ogromnym udogodnieniem zarówno dla producentów maszyn, jak i ich użytkowników końcowych. Temu tematowi bliżej przyglądamy się w artykule RAControls

Rośnie zapotrzebowanie na technologie zdalnego serwisu maszyn

Zdalne serwisowanie maszyn i urządzeń nie jest oczywiście żadną nowością – to coraz częściej standard w nowoczesnym, zautomatyzowanym przemyśle, który bazuje na technologiach cyfrowych. Coraz więcej maszyn jest stale podłączonych do sieci, komunikując się ze sobą oraz z serwerami zewnętrznymi, do których dostęp mają producenci, serwisanci i opiekunowie techniczni danej maszyny.

Takie są wymagania współczesnego przemysłu. W zglobalizowanym świecie normą stało się eksportowanie maszyn i urządzeń do innych krajów czy nawet na inne kontynenty. Trudno jest natomiast oczekiwać, aby producent posiadał swoje oddziały serwisowe w każdym zakątku świata – byłoby to nie tylko niepraktyczne, ale także zupełnie nieopłacalne.

Stąd też zauważalnie rośnie zapotrzebowanie na technologie, które umożliwią producentom zdalne serwisowanie maszyn i urządzeń, nawet tych użytkowanych tysiące kilometrów od siedziby przedsiębiorstwa. Celem jest zapewnienie szybkiego dostępu do usług serwisowych, w szczególności do diagnostyki, co oszczędza mnóstwo czasu i minimalizuje ryzyko przestojów.

Takie rozwiązania dostarcza Ewon, jeden z liderów w dziedzinie technologii zdalnego dostępu. Marka wprowadziła na rynek m.in. technologie chmurowe, które umożliwiają automatyczne przesyłanie alarmów za pośrednictwem routerów do centrum serwisowego producenta maszyny.

Jak to działa w praktyce?

Marka Ewon zaproponowała rozwiązanie, które sprawdzi się w większości przedsiębiorstw – zarówno tych świadczących usługi serwisowe, jak i z nich korzystających. Technologia chmurowa pozwala serwisantom monitorować pracę maszyn i urządzeń z dowolnego miejsca na świecie.

Idea jest bardzo prosta. Podłączona do sieci maszyna zgłasza usterkę w formie alarmu, który jest natychmiast wysyłany na serwer i trafia do centrum serwisowego producenta. Serwisant może od razu zdiagnozować problem, na przykład rozszyfrowując kod usterki. Co więcej, serwisant może zdalnie połączyć się z maszyną, aby zebrać więcej informacji na temat występującego problemu i tym samym precyzyjniej ustalić jego źródło.

Zdalny serwis służy nie tylko diagnozowaniu usterek, ale też ich usuwaniu – oczywiście na tyle, na ile jest to możliwe. Przykładowo, gdy przyczyną wstrzymania pracy maszyny okaże się drobny problem na poziomie oprogramowania, serwisant może usunąć go zdalnie, przywracając maszynie pełną sprawność i tym samym chroniąc użytkownika końcowego przed wysokimi kosztami dojazdu serwisu, a przede wszystkim przestoju produkcyjnego.

Tylko jeden z klientów firmy Ewon zaopatrzył w routery już ponad 15 tys. swoich robotów, umożliwiając tym samym ich zdalną komunikację z centrami serwisowymi. Z przeprowadzonych przez klienta badań wynika, że dzięki zastosowaniu routerów Ewon czas reakcji serwisantów na zgłoszenia np. o usterkach skrócił się aż o 60%, co jest niebagatelnym wynikiem, który może mieć bezpośrednie przełożenie na wyniki finansowe tego, jak i innych przedsiębiorstw produkujących inteligentne maszyny.

Routery Ewon, będące kluczowym elementem systemów zdalnego dostępu, przyczyniają się do zwiększenia konkurencyjności przedsiębiorstw, mając również pozytywny wpływ na komfort i tempo świadczenia usług serwisowych przez producentów maszyn.

Najważniejsze korzyści wynikające ze zdalnego serwisu maszyn

Korzyści z wykorzystania technologii zdalnego dostępu w procesach serwisowych odnosi zarówno producent, jak i końcowy użytkownik maszyny.

Z punktu widzenia użytkownika (np. zakładu produkcyjnego) są to przede wszystkim:

  • Skrócenie przestojów produkcyjnych, a częściowo nawet ich wyeliminowanie;
  • Duża oszczędność czasu;
  • Możliwość korzystania z autoryzowanych usług serwisowych niezależnie od tego, gdzie znajduje się gwarant/serwis;
  • Zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w zakładzie;
  • Wydłużenie trwałości maszyn;

Spośród najważniejszych korzyści dla producenta maszyn warto wymienić:

  • Lepsze relacje z klientami;
  • Poprawienie czasu reakcji na zgłoszenia serwisowe (nawet o 60%);
  • Zmniejszenie liczby zgłaszanych awarii (nawet o 25%);
  • Ograniczenie częstotliwości wyjazdów serwisantów, co przekłada się na obniżenie kosztów operacyjnych;
  • Usługa zdalnego serwisu jest bardzo atrakcyjna i może mieć wpływ na decyzję klienta o zakupie maszyny właśnie u tego producenta;

Więcej informacji na temat możliwości wdrożenia rozwiązań zdalnego dostępu udzielą Państwu doradcy RAControls.

Zobacz webcast

Rozwiązania zdalnego dostępu dla przemysłu marki Ewon by HMS

Jak skutecznie i bezpiecznie podejść do kwestii wdrożenia rozwiązań zdalnego dostępu? Co sprawia, że produkty marki Ewon od HMS Networks od lat cieszą się popularnością i zaufaniem użytkowników na całym świecie? Jak czerpać korzyści z zastosowania zdalnego dostępu? O tym w najnowszym webcaście opowie ekspert RAControls.

Czas trwania: 45 min.

Udostępnij artykuł:

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Kontakt