Zdalny dostęp – zastosowanie na przykładzie serwisu maszyn

Producenci maszyn i urządzeń stoją dziś przed nie lada wyzwaniem, jakim jest zapewnienie klientom dostępu do usług serwisowych. Te zazwyczaj okazują się potrzebne prędzej czy później, nie tylko w związku z potencjalną awarią, ale też koniecznością przeprowadzenia przeglądu okresowego czy skontrolowania poprawności działania danego urządzenia. W tym kontekście łatwo dostrzec zalety technologii zdalnego dostępu, którą dostarcza m.in. marka Ewon (rozwiązanie chmurowe Talk2M, bramki przemysłowe i routery zdalnego dostępu itp.).

Zdalny dostęp pozwala świadczyć usługi serwisowe na odległość, co jest ogromnym udogodnieniem zarówno dla producentów maszyn, jak i ich użytkowników końcowych. Temu tematowi bliżej przyglądamy się w artykule RAControls

Rośnie zapotrzebowanie na technologie zdalnego serwisu maszyn

Zdalne serwisowanie maszyn i urządzeń nie jest oczywiście żadną nowością – to coraz częściej standard w nowoczesnym, zautomatyzowanym przemyśle, który bazuje na technologiach cyfrowych. Coraz więcej maszyn jest stale podłączonych do sieci, komunikując się ze sobą oraz z serwerami zewnętrznymi, do których dostęp mają producenci, serwisanci i opiekunowie techniczni danej maszyny.

Takie są wymagania współczesnego przemysłu. W zglobalizowanym świecie normą stało się eksportowanie maszyn i urządzeń do innych krajów czy nawet na inne kontynenty. Trudno jest natomiast oczekiwać, aby producent posiadał swoje oddziały serwisowe w każdym zakątku świata – byłoby to nie tylko niepraktyczne, ale także zupełnie nieopłacalne.

Stąd też zauważalnie rośnie zapotrzebowanie na technologie, które umożliwią producentom zdalne serwisowanie maszyn i urządzeń, nawet tych użytkowanych tysiące kilometrów od siedziby przedsiębiorstwa. Celem jest zapewnienie szybkiego dostępu do usług serwisowych, w szczególności do diagnostyki, co oszczędza mnóstwo czasu i minimalizuje ryzyko przestojów.

Takie rozwiązania dostarcza Ewon, jeden z liderów w dziedzinie technologii zdalnego dostępu. Marka wprowadziła na rynek m.in. technologie chmurowe, które umożliwiają automatyczne przesyłanie alarmów za pośrednictwem routerów do centrum serwisowego producenta maszyny.

Jak to działa w praktyce?

Marka Ewon zaproponowała rozwiązanie, które sprawdzi się w większości przedsiębiorstw – zarówno tych świadczących usługi serwisowe, jak i z nich korzystających. Technologia chmurowa pozwala serwisantom monitorować pracę maszyn i urządzeń z dowolnego miejsca na świecie.

Idea jest bardzo prosta. Podłączona do sieci maszyna zgłasza usterkę w formie alarmu, który jest natychmiast wysyłany na serwer i trafia do centrum serwisowego producenta. Serwisant może od razu zdiagnozować problem, na przykład rozszyfrowując kod usterki. Co więcej, serwisant może zdalnie połączyć się z maszyną, aby zebrać więcej informacji na temat występującego problemu i tym samym precyzyjniej ustalić jego źródło.

Zdalny serwis służy nie tylko diagnozowaniu usterek, ale też ich usuwaniu – oczywiście na tyle, na ile jest to możliwe. Przykładowo, gdy przyczyną wstrzymania pracy maszyny okaże się drobny problem na poziomie oprogramowania, serwisant może usunąć go zdalnie, przywracając maszynie pełną sprawność i tym samym chroniąc użytkownika końcowego przed wysokimi kosztami dojazdu serwisu, a przede wszystkim przestoju produkcyjnego.

Tylko jeden z klientów firmy Ewon zaopatrzył w routery już ponad 15 tys. swoich robotów, umożliwiając tym samym ich zdalną komunikację z centrami serwisowymi. Z przeprowadzonych przez klienta badań wynika, że dzięki zastosowaniu routerów Ewon czas reakcji serwisantów na zgłoszenia np. o usterkach skrócił się aż o 60%, co jest niebagatelnym wynikiem, który może mieć bezpośrednie przełożenie na wyniki finansowe tego, jak i innych przedsiębiorstw produkujących inteligentne maszyny.

Routery Ewon, będące kluczowym elementem systemów zdalnego dostępu, przyczyniają się do zwiększenia konkurencyjności przedsiębiorstw, mając również pozytywny wpływ na komfort i tempo świadczenia usług serwisowych przez producentów maszyn.

Najważniejsze korzyści wynikające ze zdalnego serwisu maszyn

Korzyści z wykorzystania technologii zdalnego dostępu w procesach serwisowych odnosi zarówno producent, jak i końcowy użytkownik maszyny.

Z punktu widzenia użytkownika (np. zakładu produkcyjnego) są to przede wszystkim:

  • Skrócenie przestojów produkcyjnych, a częściowo nawet ich wyeliminowanie;
  • Duża oszczędność czasu;
  • Możliwość korzystania z autoryzowanych usług serwisowych niezależnie od tego, gdzie znajduje się gwarant/serwis;
  • Zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w zakładzie;
  • Wydłużenie trwałości maszyn;

Spośród najważniejszych korzyści dla producenta maszyn warto wymienić:

  • Lepsze relacje z klientami;
  • Poprawienie czasu reakcji na zgłoszenia serwisowe (nawet o 60%);
  • Zmniejszenie liczby zgłaszanych awarii (nawet o 25%);
  • Ograniczenie częstotliwości wyjazdów serwisantów, co przekłada się na obniżenie kosztów operacyjnych;
  • Usługa zdalnego serwisu jest bardzo atrakcyjna i może mieć wpływ na decyzję klienta o zakupie maszyny właśnie u tego producenta;

Więcej informacji na temat możliwości wdrożenia rozwiązań zdalnego dostępu udzielą Państwu doradcy RAControls.

Zobacz webcast

Rozwiązania zdalnego dostępu dla przemysłu marki Ewon by HMS

Jak skutecznie i bezpiecznie podejść do kwestii wdrożenia rozwiązań zdalnego dostępu? Co sprawia, że produkty marki Ewon od HMS Networks od lat cieszą się popularnością i zaufaniem użytkowników na całym świecie? Jak czerpać korzyści z zastosowania zdalnego dostępu? O tym w webcaście opowie ekspert RAControls.

Czas trwania: 45 min.

Udostępnij artykuł:

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Artykuły
W dobie cyfrowej transformacji przemysłu, narzędzia takie jak Arena Simulation nabierają kluczowego znaczenia.
Artykuły
RAControls jest autoryzowanym partnerem Rockwell Automation, co stanowi gwarancję jakości oferowanych szkoleń.
Case Study   Przetwarzanie danych
Systemy wspomagające utrzymanie ruchu, czyli CMMS, stanowią realne wsparcie w funkcjonowaniu m.in. przedsiębiorstw produkcyjnych.

Kontakt