Audyt sprzętu wykorzystywanego w systemie automatyki przemysłowej – kiedy warto się na to zdecydować?

Automatyzacja i robotyzacja jest kluczem do osiągania wysokiej wydajności oraz powtarzalności procesu produkcyjnego. Prawidłowo dobrany i zaimplementowany system automatyki gwarantuje wieloletnią, bezproblemową pracę poszczególnych urządzeń. Każde tego typu rozwiązanie po pewnym czasie może jednak wymagać przeglądu, skontrolowania działania, a także zmodernizowania. Temu służy audyt sprzętu sterowniczego wykorzystywanego w systemie automatyki przemysłowej. Jest to jedna z usług oferowanych przez specjalistów RAControls. W naszym artykule wyjaśniamy, kiedy należy zdecydować się na audyt sprzętu i jakie można odnieść z tego korzyści.

Na czym polega audyt sprzętu IBE (Installed Base Evaluation)?

W ramach audytu IBE eksperci analizują zainstalowane na linach produkcyjnych krytyczne urządzenia układu sterowania. Należą do nich przede wszystkim sterowniki PLC, panele operatorskie, przemienniki częstotliwości, serwonapędy, ale także np. aparatura łączeniowa NN (zgodnie z określonym z zleceniu poziomem szczegółowości audytu)

Podstawowy audyt sprowadza się do skontrolowania całego sprzętu znajdującego się w szafach sterowniczych, wykorzystywanego na maszynach, jak również dostępnego w magazynie części zamiennych. Zadaniem audytora jest dokonanie spisu sprzętu posiadanego przez klienta, ocena sprawności, funkcjonalności i rzeczywistej przydatności na potrzeby systemu automatyki przemysłowej oraz określenie przewidywanego cyklu życia poszczególnych urządzeń.  

Audyt sprzętu przed zainwestowaniem w system automatyki

Raport z wykonanego audytu IBE daje kompleksową informację do wykorzystania w planowaniu inwestycji związanych z automatyzacją produkcji. Przede wszystkim wskazuje konkretne lokalizacje (obszary produkcyjne, linie) oraz maszyny wymagające modernizacji (np. ze względu na zastosowane przestarzałe technologie). Przekazane w raporcie dane pomagają w procesie standaryzacji posiadanych urządzeń. Planując więc kolejne zakupy modernizacyjne możemy jednocześnie zmniejszyć ilość typów części zamiennych na magazynie technicznym. Standaryzacja to również uproszczenie obsługi inżynierskiej przez stosowanie tych samych narzędzi do programowania, konfiguracji i obsługi zdarzeń. 

Audyt w związku z wycofaniem niektórych urządzeń ze sprzedaży

To bardzo ważne zagadnienie, któremu warto poświęcić kilka słów. Jeśli w przeszłości zdecydowali się Państwo zainwestować w automatykę przemysłową opartą na urządzeniach konkretnego producenta, to muszą się Państwo liczyć z tym, że po latach niektóre komponenty systemu mogą zostać wycofane ze sprzedaży.

Co to oznacza dla właściciela instalacji? Ryzyko, że w razie awarii nie będzie możliwości szybkiego usunięcia usterki z powodu niskiej dostępności części zamiennych (lub ich całkowitego braku na rynku).

Audyt sprzętu służy sprawdzeniu, czy w instalacji nie znajdują się urządzenia wycofane ze sprzedaży, jak również ocenieniu ich dalszej przydatności, funkcjonalności oraz dostępności części zamiennych – dobrym pomysłem może być uzupełnienie zasobów w firmowym magazynie technicznym, jeśli przedsiębiorca nie chce modernizować instalacji i przejść na aktualnie oferowane rozwiązania sprzętowe.

Audyt sprzętu, który pozwoli zoptymalizować magazyn techniczny

Z audytu sprzętu często korzystają również przedsiębiorcy, którzy chcą zmniejszyć koszt magazynowania części zamiennych dla pracujących na liniach krytycznych układów automatyki. Bardzo często zainstalowane w maszynach urządzenia nie mają pokrycia w magazynie. Oznacza to długi przestój ze względu na czas naprawy lub termin dostawy nowego urządzenia. Zdarzają się również nadmiarowe ilości części w stosunku do zalecanych przez wykonany raport. Możliwa jest zatem optymalizacja zakupów uzupełniających. W efekcie powstaje idealny układ zainstalowanego sprzętu w stosunku do zabezpieczonych części zamiennych. Czas nieplanowanych przestojów ulega wyraźnemu skróceniu. Zwiększa się również komfort pracy służb utrzymania ruchu.

Zapraszamy do skorzystania z oferty RAControls

RAControls to renomowany dostawca rozwiązań z dziedziny automatyki przemysłowej. W naszej ofercie znajdą Państwo systemy i poszczególne urządzenia amerykańskiej firmy Rockwell Automation oraz marki Allen-Bradley.

Obejmujemy klienta kompleksową obsługą, również w zakresie przeprowadzenia audytu sprzętu. To ważny etap przed rozpoczęciem właściwego wdrażania systemu automatyki przemysłowej w przedsiębiorstwie.

Już teraz zapraszamy do bezpośredniego kontaktu z doradcami RAControls, którzy przestawią Państwu szczegóły współpracy z naszą firmą.

Udostępnij artykuł:

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Kontakt - audyty i usługi